Fjompen



Som säkert många av er vet så hjälper jag Lillemor med hennes hästar. Tyvärr hinner jag inte med alla utan får ta en åt gången. Har ridit Navara ett tag, en häst som var väldigt misstänksam först, men ju mer jag jobbade med honom desto mer litade han på mig o desto roligare blev det.
Nu är det dax för Fjompens tur. (han heter egentligen något annat fint som jag inte kommer på nu) Fjompen red jag in som 4-åring. Han var lugn o snäll så det gick rätt så lätt. Nu är han sex då det är hög tid att fortsätta.
 
Hur gör jag då då jag rider in?
 
Jag  börjar med att ledträna. Viktigt att de lyssnar på mig där tycker jag. Brukar gå upp till ridhuset så jag även kan släppa dem lösa, både för skoj skull + att de ska lyssna på mig även där.
Sedan tömkör. När de är så här unga så är det enkel tk, de ska gå framåt, svänga, stanna o kunna gå på en volt. Jag har inga inspänningar. Sedan longerar jag med sadel, då har jag oftast en lätt inspänning. När vi kommit så här långt brukar jag då vi longerat klart ställa mig på en pall o hänga lite över hästen, klappa överallt, röra på sadeln o dyl. Det gäller att utsätta dem för "otäcka" saker utan att skrämma dem. Jag vill att de ska vara säkra på detta innan jag sitter upp, för oftast behöver jag då bara ha hjälp ett fåtal gånger innan jag klarar att rida själv. Inte så många som kan hjälpa mig på mina knasiga tider, som kl.21.30 en kall vinterkväll eller kl.07.00 en söndag morgon...
 
Men Fjompen som varit riden innan gjorde jag alla dessa saker fast det gick ju mycket fortare innan jag kunde börja rida. Men även då hästen går att rida fortsätter jag gärna med att tk, ett kalasbra alternativ till ridningen. Kul att få se "sin" häst o bra med omväxlande arbete. De flesta hästar blir oxå löshoppade.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ordspråk

Hopptävling på Kalmar Hästsportklubb