Lååångt o lite irriterat inlägg

Är så trött på att behöva förklara för folk om hästar verkligen behöver ha täcke eller inte.
Kan ju erkänna att vi hästmänniskor som vill lära ut ridning och hur hästar fungerar inte lyckats så värst bra, medans däremot handlarna lyckas bättre. För visst vill väl jag också handla massa täcken, o framförallt lite bling bling, för nog blir jag väl en bättre ryttare då?
 Har täcke på de flesta hästar jag har hand om, mot bättre vetande, för några av dem hade klarat sig alldeles utmärkt utan. Det var faktiskt ett reportage om just detta i senaste Ridsport. En frisk häst, i gott hull, med bra päls, som har lite vindskydd i sin hage o som får mycket mat klarar kyla mycket bra. Beror ju naturligtvis även på hur många timmar de är ute. Regn däremot, då fryser de lättare. Oftast klipper vi våra hästar, men man kan gärna tänka till lite innan, kanske inte behöver klippa hela hästen? Pälsen är ju faktiskt till för att skydda. Då det är kallt reser sig håret upp o då bildar det luftfickor som värmer hästen, blåser det vänder de rumpan mot vinden. Vad som däremot inte framgick i artikeln är då man täcker hästarna o det blir varmt. Hästar tål kyla mycket bra o kan se till att hålla värmen, vad de däremot inte tål lika bra är när de får stå i ett täcke o bli svettiga. Ser ofta hästar på våren som står i sina täcken eftersom det var kallt på morgonen, men sen tittar solen fram o det blir uppemot 20 grader. De hästarna tycker jag synd om.
Släppte ut två av ridskolans hästar för någon vecka sedan som brukar ha täcke på utan, för de skulle snart gå in, och det första de gör är att rulla sig! De tyckte det var så skönt
Vi förmänskligar ofta våra hästar, men de är just hästar, inte människor. Jag faller ofta själv i "träsket" Mina hästar har också täcke på, men Jöns har det för första gången i sitt liv i år, o nu är han fem. Anledningen att jag täckte honom var mest lathet. Ville även kolla om han kanske satte lite mindre päls om jag täckte, vilket inte verkade vara fallet. Han är i gott hull, har bra päls, har aldrig sett honom frysa ens då det varit regn på alla håll, men det är ju sååå mycket enklare att borsta då de inte är smutsiga upp till öronen. Skäms att erkänna det, men så är det. Till mitt försvar kan jag säga att jag har inte mycket till vindlä i mina hagar. Chatte är helklippt, så han måste jag naturligtvis täcka, för att ersätta pälsen.
Ofta man ser de hästar med mer päls komma in med ett lager snö på sig som inte smälter, för pälsen isolerar så bra.
Nu finns det ju hästar som även om de inte är klippta kan behöva täcke. Anledningen till att de fryser mer kan vara ålder, hull, de är inaktiva i hagen, ras, får ej tillräckligt m foder mm.  Men utav de hästar jag har ansvar för är det bara en som behöver täcke, de andra hade klarat sig bra utan. Men jag tycker också att det är trevligare med renare hästar, inte så långhåriga, blankare päls. Pga lathet. Tyvärr ersätter vi att borsta hästar med ett täcke. För hur många står minst en halvtimme o ryktar nuför tiden?

Här är en länk från Hippson, hittade inte någon från tidningen Ridsport så den kanske bara är med i tidningen, den var mer utförlig tyckte jag http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tacke-eller-inte-tacke-det-ar.htm

Kommentarer

  1. Svar
    1. Tycker som du malin !!
      Funderat lite på detta med täcke!

      Radera
  2. Klokt! Mina unghästar brukade få ha täcke vid regn o blåst! Tuvan var dock en riktig fryskorv!! Fick ont i ryggen vid minsta bris! Gick täckt jämt!!! MEN hon hade nog jämt haft täcke i hela sitt liv... Dom blir nog vad vi gör dom till! Klokt skrivet!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ordspråk

Hopptävling på Kalmar Hästsportklubb