Lag-SM dag 3

Mira var först ut av oss Slottet ekipage. Colle var lite tittig, men duktiga Mira lyckades få runt honom felfritt, helt fantastiskt. Faktiskt första gången han är felfri på en bana han aldrig varit på tidigare. Men han hade mått bra av att gå terräng oftare, så han blev mer van. Så hade det inte varit för de där riven så hade de fått placering, men det är ju så det är, man måste lyckas i alla 3 grenarna.
Därefter red Signe. Jättefint verkligen. Ända fram till näst sista hindret, en fisk i vattnet, där tog det stopp. Tror aldrig de hoppat hinder i vatten innan, så det får vi öva på. Så synd för Signe som gjorde en superrunda annars. För laget spelade det ingen större roll. Räknade ut att även om hon kommit i mål på sina dressyr o hoppstraff, o vi räknade med Miras o Elins (som faktiskt blev placerad) hade de kommit på 21 plats av 29. Snacka om hård konkurrens!!!


För egen del blev detta den sämsta tävlingen någonsin resultatmässigt, fast jag var rätt nöjd med allt ändå. 
Chatte var först, o det var han jag hade i laget. Han hoppade, stegrade, piafferade mm i starten som han brukar, han älskar detta. Tyvärr var han lite för stark för mig, o redan på hinder nr. 5, en svår spets som halva startfältet fick problem med, fick jag en utbrytning. Fick inte tillbaka honom efter hindret före o distansen blev helt fel. Därefter hoppade han helt fantastiskt o löste alla svårigheter utan problem. Älskade häst. Hade blivit placerad utan det där stoppet jag med. Laget kom på 7;e plats, men det var bara 11 lag. 

Jöns som gått så bra hela året hade jag ju lite förhoppningar på. Men det visade sig att han dagen till ära var väldigt tittig. Det var han i början av sin karriär, men nu på senare år han gått som en klocka. Fick ryta till ordentligt redan på andra hindret, o så på tredje som var en trappa ner (han har aldrig hoppat det) stannade han. Men efter att ha tittat så hoppade han snällt sen. Fick sedan ett stopp på samma spets som på Chatte, låg helt rätt, men så skyggade han för vassen som låg till höger om hindret sista galoppsprånget o hoppade åt sidan o det var jag inte beredd på. Tittig på många andra hinder men vi kom över, ända till jag gjorde en dålig sväng till en kyrka som han tittade på o stannade. Men sen hoppade han vidare o blev faktiskt riktigt fin, ända till jag blev stoppad. Man får ju bara stanna 3 ggr i 1* (lägre klasser 4 ggr) Oooops, hade jag glömt... Fick en varning o gult kort för detta ;( Så kan det bli.
Vet inte om han var extra tittig för att han kände att jag var trött. Jag var riktigt trött. Benen orkade inte riktigt driva på. Det har blivit många timmar både i sadeln o många mil som gåtts. Kollade stegräknaren på telefonen, 8,9 mil på 3 dagar.
Stressigt har det varit, antagligen för att det var så långa avstånd men ändå ett fantastiskt arrangemang. Å mycket lärorikt för barnen.

I mitt lag tappade vi en lagryttare också, då hennes häst rymde från stallarna på fredagsnatten, o då de hittade henne många timmar senare låg hon i ett kärr o kunde inte komma upp. Som tur är gick allt bra o hästen mår bra nu. Läs mer här https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=7056004

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ordspråk

Hopptävling på Kalmar Hästsportklubb