Långiktiga o kortsiktiga mål

Ja det gäller att fundera lite vad man vill med sin ridning (läs livet i sin helhet) Är jag nöjd med det jag har eller vill jag förändra något? Vill jag bli bättre? Har jag ett bra träningsupplägg? Vi vet alla att det tar tid att se sina förändringar, det gäller att titta bakåt i tiden så ser man oftast att man faktiskt har blivit bättre. Kan ju tyvärr vara till det sämre också... Kan också vara som så att jag står o stampar på samma ställe, o då måste man förändra något. Kan även vara som så att man blir bättre o bättre, men man måste ändå förbättra.

Var på ett seminarium för ett tag sedan där de sa att hemmatränaren var den viktigaste vi hade, så se till att ha en ni litar på. Men den har också ett stort ansvar. Jag vill gärna ha en dialog med mina elever, att de berättar när de är nöjda men även när det inte går bra.
Hade en träningsgrupp idag, duktiga tonåringar, de är nöjda men de vill bli bättre, de vill satsa. Då gäller det att träna. Men det gäller också att ha roligt. Men det är inte bara ridning de måste bli bättre på, utan även hästkunskap, nog så viktigt. Tror även att man bör träna för någon mer. Dessa har mig i både hoppning o dressyr, men jag tycker gott de kan träna för någon annan också. Å då vill jag veta det. Jag vill veta hur det gick, vad de gjorde mm så att jag kan följa upp. Jag vill alltid veta hur det gått på tävlingarna, både resultatmässigt men även hur känslan var, inte säkert det är detsamma.

Ridning är så komplext. Man kan bara ha häst utan att rida, man kan rida endast i skogen, man kan träna lite o rida då det är fint väder, man kan tävla lite lokalt o vara nöjd med det, man kan tävla internationellt o ägna hela sitt liv åt det. Men vad man än gör så gäller det att ha en plan, veta vad man vill o hur mycket man är beredd på att lägga men framförallt att hästen går i första hand. Nuförtiden är det hur lätt som helst att få information om hästen, men det gäller att gå till rätt källor. Det kanske inte är något hästforum på fb eller någon ungdom som bloggar som är den bästa informationskällan (även om det kan vara nog så underhållande) utan det finns bättre källor.

Det finns inget rätt eller fel, det viktigaste är att du är nöjd o kan stå för det du gör!

Kommentarer

  1. Så bra skrivet!! Just så funkar livet - ett mål, en plan och vips så är man där :-) Just i detta tänk hjälper våra hästar oss framåt, man lär sig planera och ta ansvar från B-ponny och upp, inte för intet "hästtjejer" är överrepresenterade bland högre chefer i näringslivet 💪

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ordspråk

Hopptävling på Kalmar Hästsportklubb