Jag är så arg på mig själv!

Red på tränsbett igår, fast han bara gått bettlöst i 2 veckor. Vet ju att även om det inte syns ngt sår på utsidan så tar det längre tid att läka allt. Så naturligtvis sprack det upp igen. TÄNK OM jag inte gjort det utan väntat 2 veckor till, då hade det ju nästan varit läkt (fast vissa påstår det tar ännu längre tid)

Men varför får han detta då?
Hade ju inga problem de första åren, men så för 2 år sedan då jag red på kandar så sprack det upp. Då hade jag ingen erfarenhet, testade mig fram, red terräng där han blev stark så då var detta ett stort problem.
Förra året gick det bra, ingå sår. MEN så i slutet av året red jag i skogen, han var stark, jag var stark tbx o då sprack det upp :( Han var då utan bett i över 6 veckor (bettlöst o vila) Trodde det var läkt men nu när han sattes igång så kom det tillbaka, å detta trots att han varit väldigt fin i handen.
Så varför? Tror det är besvärligare vintertid. Tänker på mina egna händer hur de ser ut med självsprickor.
Funderar massor på olika material i bettet, olika modeller, olika bettlösa varianter att varva med. Googlade på biolight, pharmaligt, laser mm för att påskynda läkeprocessen. Hur ska man veta vilket som är bäst? Ju mer jag läser ju vilsnare blir jag.
Gjorde en "Märta" o frågade på fb hur jag skulle göra o fick faktiskt många bra förslag. Tack ska ni ha alla!

Kommentarer

  1. Funderat på detta med att smörja. Fet salva och nattetid är det som funkar bäst på människor men vet inte om jag tror på det när det gäller hästar... vi är ju inne nattetid medans hästen trots att den är i boxen utsätts för "utemiljö/luft" även då. Och så äter de ju förhoppningsvis en bra stund efter att vi lämnat dom.
    Testa de bettförslag du fått och rida bettlöst så mkt du bara kan.
    Håller tummarna för att du hittar lösningen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ordspråk

Hopptävling på Kalmar Hästsportklubb