Trött på #heltokattkastaskitpåvarandramentaliteten som verkar florera överallt just nu

Läste idag på Hippson att Anders Eriksson, en helt fantastisk o kunnig hästkarl, anmält alla typer av inspänningar, de borde inte finnas. Helt ok för mig. Men i artikeln skrev han om hur hemska ridskolor var för där minsann använde man inspänningar. Hallå alla mina elever, vet ni vad Goug, tiedeman o allt vad han skrev är för något? Nej för vi använder inte det. Ibland använder vi ett löst hängande gummiband som stramar om hästen tar upp huvudet väldigt högt, men det var länge sedan nu. Mitt mål är ju att ha välutbildade hästar/ponnyer men ibland måste vi köpa in en som ej är det pga ekonomi, o ibland måste vi ta in dem på lektion även att de ej är klara, o då kan det vara ett hjälpmedel för hästens skull, men vi spänner aldrig in! Det borde ju vara bättre att den ändå kommer till oss där den får en utbildning o bra vård.

Är oxå trött på alla läktar-ryttare som kan allt o klankar ner om en häst inte har nacken som högsta punkt hela tiden. Tror nog att vi alla som rider vill rida perfekt jämt, men ridning är svårt, inte alltid så lätt att få till det. Men titta på hästen, ser den plågad ut? Ja det kan säkert vara så ibland, men många gåner så är den ändå pigg o glad, o efter en stund så kommer den förhoppningsvis i rätt form. Å unghästar har ju inte ens muskler att gå där ett helt pass.
Varför klagar ni inte på alla hästar/ponnyer, som går med huvudet alldeles för högt o spänner underhalsen. Det är ju inte heller rätt! Eller när de gapar. Eller då en ryttare lägger hästen för nära/långt ifrån hindret så hästen får ta i onödigt mycket. Stackars häst! Eller de ryttare som rider ut o hästen får solen i ögonen....

Å inte tala om alla som har åsikter om täcke på/av, utevistelse eller inte, klippa eller inte. Säger bara en sak. Lagom är bäst!

För några år sedan skulle alla hästar gå barfota. Det var det mest naturliga. Sen att hästarna stapplade fram o fick ont lite överallt, inte bara i hovarna, det spelade ingen roll.

Lär er istället mer om hur hästens anatomi, foderlära, etologi mm istället för att läsa alla
självutnämnda experter på diverse sociala medier. Tyvärr har ju producenterna lyckats, för visst
känner man sig som en dålig hästmänniska om man inte köper det dyraste täcket eller sadeln....
Kanske bättre att ta rid o häst lektioner av en kunnig hästmänniska istället för att köpa det dyraste märket av schabrak .

Jag vågar skriva detta för jag vet att ni vet att jag gör så gott jag kan. Jag ber om hjälp. Jag ber om råd. Jag tycker att hästen ska få vara häst. Jag tycker att har man skaffat häst så har man ett stort ansvar. Jag tycker även att vi alla har ett stort ansvar utåt. Man kan inte blunda om man ser någon, djur eller människa, fara illa. Men man kan då bete sig på ett bra sätt. Jag gör oxå fel ibland, men hjälp mig då, häng mig inte. Men jag får väl anta att alla själutnämda experter aldrig gjort något fel själva. Grattis till er!

Hade kunnat skriva massor, men lämnar det till nästa gång jag känner mig upprörd över något 😉

Kommentarer

  1. Nu har jag inte läst hans skrivelse men tror inte han menar alla ridskolor utan DE ridskolor som använder massa inspänning/hjälptyglar.

    Svårt med utrystning, klart man vill göra rätt men det är ju så svårt att veta vad som är rätt. Nya saker hela tiden, vissa uppenbart tokiga men vissa verkar ju vettiga och några till och med bra.

    Ta hit Anders så får han lära oss 😄😉

    SvaraRadera
  2. Klart han inte menar, men han kunde formulerat sig mycket bättre. Kändes mest som han ville få publicitet genom denna stämning o det irriterar mig.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ordspråk

Hopptävling på Kalmar Hästsportklubb