Hopptävling på Udden

 Till Udden brukar jag ju åka o tävla, hoppning, dressyr o fälttävlan, men idag var det första gången jag åkte dit på ponnytävling. Nu kommer de aldrig bli av med mig ;)
  
Mira red Coco i LD o LC. Första klassen var de felfria i, fast Coco stod på bakbenen en god stund på ena kortsidan, å sen var det vingligt, hon såg lite spöken, lite korsgalopp, travhoppning mm. Men Mira är tuff o klarade av alla svårigheter. Film kommer (hoppas jag)
Andra klassen blev det tyvärr två stopp. Mira flög av på framridningen precis innan hon skulle in pga ett jättesprång över oxern. Då blir man ju lite skakis även om man inte vill erkänna det. Själva rundan var bra o jag har kollat filmen o det ser bra ut, vet faktiskt inte varför Coco stannade, men Mira kanske gav lite fel signaler om hon var lite rädd. 
Lite putsning mellan klasserna.
 
LC var bed- A inverkansridning. Vet att jag frågade några hoppdomare/överdomare på tävlingskonventet i vintras om inte ungponnyer fick tävla i det eftersom man inte rider mot klockan men fick svaret att man inte fick det. Har varit både i Nybro o i Växjö men då har vi varit tvungna att rida i avd.B. Nu på denna tävling såg jag att ungponnyer skulle rida i avd.A, kollade med sekretariatet å jo det fick de. Hade ju varit kul för Mira att vara med i avd A o få chansen att tävla. Hur ska man veta när man får det om inte alla klubbar har samma regler? Nu gick det ju dåligt ändå denna gången men det vet man ju aldrig innan. På de andra ställena har de fått en bedömning ändå ,men det fick inte avd.B ekipagen idag. Tråkigt tycker jag.
Kunde inte låta bli att köpa denna godisbit :) 
 
För vår stall-kompis gick det finfint, 2 felfria rundor. Skönt eftersom det är deras sista lokala hopptävling tillsammans eftersom Tilda blir för gammal nästa år. 2 andra LHK:are var med o de hade kanonrundor i sina LD. Härligt!
 
 

Kommentarer

  1. Jag kan inte tänka mig att man får göra som man vill på resp tävling.
    Utan det står klart i TR att unghästar/Ponnyer får inte gå något annat än Avd B. Så dom måste ha gjort fel.
    För jag antar att det var en vanlig tävlingsklass på lokal tävling ?
    // Mia

    SvaraRadera
  2. Nej klart att man inte får göra som man vill förstås. Men kollade även med Bella (som inte var överdomare denna tävling) å hon hade inget att invända. Hittade inte Marianne Winbladh just då + att det var ändå försent att ändra för Miras del o jag hade ingen lust att diskutera detta mer. Konstigt tycker jag ändå.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ordspråk

Hopptävling på Kalmar Hästsportklubb