Fälttävlan i Åkerbo utanför Linköping

Så upp med tuppen. Eller nää, tuppen var inte uppe då, å det var så tidigt så jag ville inte väcka den heller då jag åkte. Däremot sa jag till grabbarna (Seb o Albin) att gå o lägga sig då jag gick upp... #sammavärldmenolikaändå
Jöns gick en H100. Helt OK dressyr men trots broddar tyckte han det var lite halkigt o vi fick rida lite försiktigt, 65%. Fin känsla o rytm o banhoppningen men 3 hinder ner :(
I terrängen stannade de mig för att en ryttare åkt av o ett hinder behövde lagas. Blev lite svårt att komma igång efter det, fick sedan ett stopp på en sned kombination, han tittade lite o jag slarvade lite i min ridning. Irriterad förstås över detta, men sen fick jag två stopp på vattnet också. Konstigt för det var inget märkligt med det o han brukar inte ha problem på vatten. Resten av banan klarade han bra fastän att jag tog de svåra vägarna o hindrena (fanns lite alternativ hinder som var lättare) men han hade ändå dåligt driv. Lite orolig att han inte är helt ok :(


Lite lång avståndspunkt innan hindret. Måste träna mer banhoppning!

Chatte gick en 1*, var fin i dressyren, 68% så lite lågt dömt men det var ingen som fick så mycket högre. Felfri i hoppningen trots att jag red som en kratta #duktighäst
I terrängen var han underbar som vanligt, fast lite bättre ändå. Han blir oftast rätt stark därute men nu var han alldeles lagom. Kom in exakt på optimaltiden, det ni! Proffsigt! (eller mest tur men ändå)


Fin häst


Denna var rätt stor, syns inte så bra här + att flaggorna satt tätt så man behövde hålla in tårna :)

Rätt högt hinder, kanske inte för Chatte, men även Jöns hoppade detta (fanns alternativ hinder till det som jag ej valde)

En studs

Framridning till terrängen



Tyckte detta var lite mysigt med allt gräs runtomkring

Här ser han verkligen glad o fokuserad ut

 
Kom trea med Chatte, förra året vann vi denna klassen så var ju sämre då... Hehe, så kan man ju inte jämföra. Annan domare o andra tävlande.
Lag-SM går i Tågarps i början av oktober, hoppas vi i Småland kan få ihop ett lag :)
 
Pratade med min transport-granne, vet ej vem han var, väldigt trevlig o verkade kunna en massa, men vad vet jag. Berättade om min fadäs i Flyinge, o han var väldigt bestämt att jag inte skulle blivit utesluten då det inte fanns någon pliktport som visade att man var tvungen att rida den vägen + att jag funderat på detta med att möta andra så som jag red men diskuterat med en funktionär som då sa att då stoppar de ju en ryttare. Han tyckte jag skulle lagt in en protest. Så nu grämer man sig lite mer över detta, men får räkna mig själv som trea ändå (det var det jag hade blivit)
 
Måste få skriva också om kvalite´n på fälttävlan. Dressyren, framförallt i H100 (svårighetsgrad enkel LA) om man jämför med en "vanlig" dressyr är ekipagen BRA! Riktigt fin ridning ser man. Jöns som igår gjorde en trevlig dressyrritt, varken mer eller mindre låg på 16:e plats efter detta o 65%. Visserligen 38 starter i den klassen, men hade säkerligen blivit placerad på en lokal LA. Detta tycker jag är häftigt eftersom dessa ryttare ska ju vara bra på 3 grenar. Såg en ryttare som är känd men som jag inte sett rida innan, nämligen Hannes Melin. Nu satt han på en MYCKET fin häst, men härlig dressyr, mjukt o fint med bra schwung, bärighet o lösgjordhet. Hoppningen var även den fantastisk att se. Ny idol för mig. Linda Algotsson gör även hon alltid bra rundor. Duktig både dressyr o hoppryttare, å naturligtvis är dessa säkra i terrängen. Linda är en tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna (måste man vara för att nå denna nivån som hon gjort) men känns inte hästarna bra eller underlaget inte är tillfredsställande är det ofta hon avbryter. Allt för hästarnas bästa.Bra föredomen för sporten!
 
Tack Ida för hjälpen o sällskapet idag!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ordspråk

Hopptävling på Kalmar Hästsportklubb