Djurplågeri

Följ en tråd på fb (jaja, vet, behöver ju kanske inte bli upprörd över fb kommentarer, men just detta är jag lite trött på) Som ni alla vet är det nu ryttar VM i Normandie. Just nu går bla dressyren. På fb har de lagt ut ett kort på en häst som gapar ( å där de påstår att tungan även är blå, vilket ju inte är bra i så fall men svårt att se tycker jag) Naturligtvis ska inte en häst springa omkring o gapa. MEN det är ett ögonblickverk, kortet togs på mindre än en sekund. Tycker det är fantastiskt att alla vi hästmänniskor tycker att vi står över proffsen, att vi kan mer än dem. Dessa hästar o ryttare som i dressyren har fem domare som tittar på dem, steward (eller vad det nu heter) på framridningen, kontrollanter efter ritten samt veterinärkontroller, att dessa kan bli plågade (enligt vissa) är konstigt. Ja, jag ser också att de ibland viftar/slår med svansen, gapar, öronen bakåt mm. Men de är taggade, massa med adrenalin, det är jobbigt, de får ta i. Såg just denna ritt de diskuterade. Den var väldigt mjuk o harmonisk till en början, men sedan började hästen stå emot. Sedan blev det bra igen. Vet inte vad som hände, men skulle ryttaren skrittat ut då? Såg heller aldrig att ryttaren tog i något nämnvärt utan bara att hästen blev irriterad.
Tror det var Roffe som sa att även den mest skolade hopprundan ser brutal ut i ett visst ögonblick, om kameran vill.

Vad är /är inte djurplågeri?
-gå i en liten hage utan kompisar?
-gå ute dygnet o året runt?
-få för mycket mat så de blir feta?
-få dammigt hö för att det är billigare ?
-inte få friskt vatten?
-Inte ha täcke på?
-Ha täcke på?
-rida för små hästar (nää, men det är ju en islandsponny, orkar hur mycket som helst...)
-Sko dem/inte sko dem?
-Hoppa höga hinder?
-Gå på ridskola?
-Ha vagn bakom sig o trava det fortaste man kan?
mm, mm, listan kan göras låååång...

Vissa av dessa saker anser jag vara djurplågeri. Men hästen är ett stäppdjur. De är födde till att beta ca 20 timmar/dygnet o vandra mycket. På detta sätt är det inte många som kan ha hästar. Så allt detta ÄR djurplågeri. Jag vill inte ha häst på detta sätt för jag vill ha det för mitt nöjes skull. Jag o många andra. Hade vi inte velat detta hade hästen nu varit i stort sett utdöd. Naturligtvis ska man reagera då något är fel, men kasta inte sten i glashus....

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ordspråk

Hopptävling på Kalmar Hästsportklubb