Illa berörd

Ni som känner mig vet att jag i första hand rekommenderar ett vanligt tränsbett (tre-delat) i all ridning. Jag anser att om en förhållning inte går igenom beror det på dålig ridning/utbildning av hästen, då är det bara att fortsätta träna tills man kan genomföra en förhållning med egentligen bara sätet. Men man kan tortera hästen även på ett vanligt tränsbett, beror ju hur ryttaren använder handen. Finns ju en hel del bettlösa varianter också, kan vara bra i vissa situationer men inget jag använder så ofta.
Denna bild tog jag från senaste ridsport. Lite extrem (hoppas jag att den är) men både denna nosgrimma, bett o graman. Kan förstå att man i själva tävlingsmomentet behöver betsla upp lite, men att använda såhär skarpt bett + graman, då har man problem med sin ridning. I texten står det även att bettringarna har taggar på insidan, såg jag inte först. Kan någon förklara varför? Vad hjälper det mot? Eller är det bara tortyr mot denna stackars häst som får allt detta på sig?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ordspråk

Hopptävling på Kalmar Hästsportklubb